مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

ای دوست! شکر بهتر یا آن‌که شکر سازد؟
خوبیِ قمر بهتر یا آن‌که قمر سازد؟


برخیز که پر کنیم پیمانه ز می
زان پیش که پر کنند پیمانه‌ی ما


پرنده‌ها و کودکان را به آدم‌ها ترجیح می‌دهم.


کسی در من مدام آوازهای غمگین می‌خواند.


جانم بگیر و صحبت جانانه‌ام ببخش

آرشیو


   میل به خاص بودن، باعث‌شده که تعداد زیادی آدم یک شکل داشته باشیم که بنابر جو تلقینی و اشتباه جامعه، تیپ انتخابیشان برای زندگی، خاص نامیده می شود.
   من از کل پکیج اباذری (نقد و نوع بیان نقد) فقط این را پسندیدم که گفت شما خیال می کنید که دارید انتخاب می کنید. گزینه ها از قبل برای شما انتخاب شده اند. و دایره ی انتخابتان محدود است.    گروه های موسیقی و خواننده ها و فیلم ها و رمان هایی که دوست داشتنشان، لازمه ی خاص تلقی شدن اند. تیپ ها و لباس ها و آویزهایی که شناسنامه ی خاص ها شده است و ...
   انسان، به همان اندازه که موسیقی خوب گوش بدهد و فیلم خوب ببیند و کتاب خوب بخواند، باید وارسته تر و بزرگ تر شود. در صورتی که این موضوع، در گروه خود خاص پندارها کاملا برعکس است. آن ها بنا بر انتخاب های تحمیلی از سمت گروه خود، فیلم ها و آهنگ هایی را انتخاب می کنند و نسبت به دیگران احساس برتری و طلبکاری پیدا می کنند. در واقع خاص شده اند که احترام و توجه بخرند.    به نظر من بزرگی و خاص بودن آدم ها، در برخوردشان با دیگران مشخص می شود. انسان بزرگ و خاص، در دلش حس شفقتی نسبت به مردم (عوام) دارد و هیچ گاه به خودش اجازه نمی دهد که به آن ها توهین کند. بلکه نهایت تلاشش را می کند تا آن ها را بالاتر بکشد. پیامبری را تصور کنید که بخواهد با توهین، مردمان را به چیزی دعوت کند.
   اگر انسان ها خودشان باشند، ما هفت میلیارد انسان خاص خواهیم داشت ولی در حالت کنونی که خاص بودن جور دیگری معنا می شود، تعداد زیادی جویای خاص بودن داریم که در حقیقت، بسیار عام، قابل پیش بینی، مقلد و دور از خودشان اند. آدم هایی که اعمال و عقاید و انتخاب هایشان، همه تحمیلی و بیرونی ست و در درونشان هیچ اتفاقی نیفتاده است. و اگر شما ساعت ها و روزها کنارشان بنشینید، چیزی برای اضافه کردن به شما ندارند و فقط می توانند چند اسم را تحویل شما بدهند و خالی بودن خود را پشت آن ها پنهان می کنند.

+ تعریف خوب و بد، درست و نادرست، در نظام های اخلاقی ایرانی ها بسیار متفاوت است. طوری که گاهی سر یک اصل مسلم هم باید بحث کرد که مثلا توهین بد است.

مهدیار دلکش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">