مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

ای دوست! شکر بهتر یا آن‌که شکر سازد؟
خوبیِ قمر بهتر یا آن‌که قمر سازد؟


برخیز که پر کنیم پیمانه ز می
زان پیش که پر کنند پیمانه‌ی ما


پرنده‌ها و کودکان را به آدم‌ها ترجیح می‌دهم.


کسی در من مدام آوازهای غمگین می‌خواند.


جانم بگیر و صحبت جانانه‌ام ببخش

آرشیو


   در فرمان ششم از ده فرمان کیشلفسکی، آن‌جا که زن قصه از پسرک عاشق می‌پرسد: حالا که ادعای عاشقی می‌کنی، از من چه می‌خواهی؟

پاسخ پسرک، یک کلمه است:«هیچ‌چیز»

و عشق، یعنی همین.

   بسیاری از ادعاهای عاشقانه‌ی کنونی، به خودخواهی آلوده است. نباید با گفتن «دوستت دارم»، به دنبال گرفتن امتیازی از معشوق باشیم. نباید منتظر شنیدن «من هم دوستت دارم» باشیم. آن فرد دوست‌داشتنی‌ست و تو آن فرد را دوست داری؟ یا آن فرد را اگر برای تو باشد، دوست خواهی داشت؟ یا به او ابراز علاقه می‌کنی تا برای تو شود؟ و با شنیدن پاسخ منفی، ناگهان علاقه‌ات محو می‌شود؟

   این‌که تو کسی را دوست داری، به این معنی نیست که او هم باید تو را دوست داشته باشد. بدون توقع، دوست داشته باشیم. ابتدا خوب از علاقه‌مان مطمئن شویم و بعد ابرازش کنیم. اگر طرف مقابلمان، علاقه‌اش به اندازه‌ی ما نیست، آزارش ندهیم؛ با فاصله‌ی مناسب دوستش داشته باشیم و از همان دوست‌داشتن، انرژی بگیریم و به زندگی‌مان رنگ‌های تازه اضافه کنیم.


مهدیار دلکش

نظرات  (۲۰)

شبیه به یک پیشنهاد دوستی است که به هم کلاسی میدهیم
بعد از چند روز انگار هیچ با ما جور در نمی آید
آنوقت ما می مانیم و در خواست نابجایمان
ابراز علاقه قبل از اطمینان هم همینطور است
بعد تو می مانی و ابراز نابجایت!
پاسخ:
آره اول باید مطمئن بشیم که حسمون واقعیه یا نه
۰۱ آبان ۹۴ ، ۲۰:۴۶ فاطیما کیان
آدم ها وقتی میگن "دوستت دارم" فکر میکنن دیگه باید و حتما بک بدی و بگی "منم دوستت دارم" و برده ی احساسی شون بشی , اگر نشی متهمی به سرد بودن متهمی به عقده ی داشتن شنیدن این جمله ی "دوستت دارم" , متهمی به مغرور بودن ...کسی هم نیست پیش خودش فکر کنه که آدم ها مجازن به دوست نداشتن به بک ندادن به بیخیالی به حسی که به همون آدم ندارن ...عاشقی رو بلد نیستن ...
پاسخ:
دقیقا
موافقم باهات

این عاشق است که گاهی تمام عمر ، منتظر لحظه ای میماند تا معشوق چیزی از او بخواهد..

اما ، با معشوق ِ بی نیاز چه میتوان کرد ؟
پاسخ:
میشود دوستش داشت:)
زمانیکه دو نفر از همدیگر جدا می شوند، آنکه دیگر عاشق نیست، سخنان محبت آمیزی به زبان می آورد. "پروست"
پاسخ:
مرسی عزیزم:)

نمیدونم براتون پیش اومده یا نه. روزه بودم. عطر بادمجونی که خواهرم برای نهارش سرخ می­کرد پیچیده بود (بیشعور نیست ها، معتقده که آدم روزه نباید در بند این چیزا باشه و اتفاقاً ممنونم ازش بخاطر این کارش) حس خیلی خوبی داشتم از شنیدنش دلیلشم این بود که "هیچ وقت" قرار نبود ازش بخورم حتی بعد افطار. در حالی که در حالت معمول، یه غذا (یا هر چیز دیگه) هرچقدرم که خوشمزه باشه و دلخواه، با تموم شدن و با از دست رفتن همراهه. در عین رسیدن، به  فقدان می­رسی (بچه که بودم قسمت دوست داشتنی غذا رو میذاشتم آخر که طعمش بمونه ولی آخرش غذا رو میخوری و تموم شد و رفت و چیزی جز سیری و پری ازش باقی نمی­مونه) همینطور در مورد چیزای دیگه... نمی­دونم منظورمو تونستم برسونم یا نه. مخلص کلام این که  در مثال بادمجون (:-P) بوی خوش، خوشتر شد چون گره خورده بود با رهایی. که اصلاً وقتی وابستگی از بین بره، دوست داشتن حس بهتری داره. خیلی حرف زدم :/ به نظر خودم، نامربوط نبود.

پاسخ:
به نظر منم نامربوط نبود مرضیه. فهمیدم چی میگی و موافقم باهات. یه خلی خوبی داری. ممنون از کامنتت.
:)
الان به حرف شما رسیدم و احساس بهتری دارم 
پاسخ:
چه خوب
خوشالم پیدات کردم ،
و خوشال تر اینکه یه همچین پستی رو ازت خوندم !


پاسخ:
ممنون لطف داری:)
دقیقا!!!اصلا اسطوره های عشق واسه همین بوده که اسطوره شدن.اینکه فقط هرچی داشتن رو نثار معشوق کردن و چیزی نخواستن...
پاسخ:
همینطوره:)
نغمه در پرده عشاق شنیدن دارد!

عالی بود..:)
پاسخ:
ممنون از شما:)
مهسای این لحظه هم فکر می کنه که همین طوره و موافقه.
اما یه سری فکرای دیگه هم هستن.
اینکه عشق به وسعت تمام آدمای دنیا، و عشق واسه یه نفر خاص یه جاهایی گره می خوردن با هم. یه جاهایی هم شاید فاصله بگیرن از هم. اینکه باید فاصله بگیرن آیا؟ یا اینکه نباید؟
و اگه فاصله بگیرن(عشق خاص و عام) چی جداشون می کنه؟
در واقع، تا این جا از زندگی، فکر می کنم همه ی آدما یه عالمه دلیل هست واسه دوست داشتنشون... و خب عاشقشون بودن. شاید...! :-)

پاسخ:
به شخصه عشق عام رو ترجیح میدم. و نسخه ش هم نمیکنم برای همه. چون آدما مختلفن. در حالت عادی فکر نمیکنم که فاصله ایجاد کنن بین همدیگه. میشه یه نفر رو عاشق بود و بقیه رو هم همینطور. منتها قشنگیش به اینه که مالکیت هیچکدوم رو نخوایم. و اون فرق توی میزان علاقه رو رنجی تعیین میکنه که برای شخصیتشون کشیدن. آدمای بزرگتر رو راحت تر میشه دوست داشت.
منم فکر میکنم که همه ی آدما یه چیزای خوبی دارن که بشه دوستشون داشت. و هرچقدر بیشتر باشه این دوست داشتنی هاشون، عشق به اونا راحت تر و رواتره.
:)
۰۳ آبان ۹۴ ، ۰۸:۳۴ هورام بانو
عشق را زبان سخن نیست...
پاسخ:
:)
۰۳ آبان ۹۴ ، ۱۰:۱۲ هورام بانو
هی دارم دنبال کلمات قشنگ میگردم واسه این کامنت اما نمیشه اینجورموقع ها اینقد وسواس دارم برا انتخاب کلمات که هیچ کلمه ای به دلم نمیشینه در حالیکه برعکس همه چیزهای دیگه رو بینهایت دوست دارم
ساده بگم  قریب به 4 سال همینکار میکنم دوست داشتن بدون توقع  تنها چیزی که اذیتم میکرد پنهان موندن حسم بود که  11 روز پیش دینم رو نسبت به دلم ادا کردم ..
فقط یه تشکر ساده واسه اینکه منو اهلی کرد
بدون انتظار پاسخ 
حالا اون میدونه که من دوسش دارم...
و دنیا خیلی قشنگه من خیلی سبکم 
دوست داشتن بدون قید و شرط ..
پاسخ:
چقدر خوب
خوشحالم برات
: )
اوهوم. :) واقعاً چرا بعضی ها با دوست داشتن یه نفر توقعاتشون شروع میشه؟! و اولیش هم اینکه اون هم حتماً دوستش داشته باشه! اگه کسی رو دوست داریم به خاطر خودش دوستش داشته باشیم نه بخاطر خودمون.
پاسخ:
دقیقا
موافقم:)
تا بحال عاشق شدی؟
واقعا از معشوقه ت هیچ انتظاری نداشتی؟
معشوقه شما به عشق تون پایبند بود یا شما رو رها کرد؟
از دید من عشق یه ارتباط و احساس دو طرفه ست نمیشه انکارش کرد در غیر این صورت به سردی تبدیل میشه

پاسخ:
الان هم عاشقم و هیچ چیزی نمیخوام از معشوقه ام
عشق فرق داره با رابطه. میتونی عاشق کسی باشی و اون رو برای خودت نخوای.
اونی که شما میگید، رابطه ست و نه عشق. عشق نمیتونه محاسبه کنه.
به عنوان کسی که این کار رو انجام داده باید بگم هم به اطمینان نیاز داره هم قدرت.. اطمینان از اینکه حست درست و واقعیه و قدرت اینکه بتونی بپذیریش و تحمل کنی عواقبش رو... بی انتظاری آسون نیست.
پاسخ:
بله کار سختیه و معمولا کارای سخت تر بهترن

خوش به حال معشوقه ت

اسمش چیه؟

پاسخ:
:)
راست گفتی عشق خوبان آتش است
سخت می-سوزاند اما دلکش است

این دیگه نامربوط بود :دی
پاسخ:
به هرحال ممنون از این بیت :دی
ولی خب با خوندنش یاد این پست افتادم :دی
پاسخ:
سپاسگزارم:دی
سلام
اجازه میخوام این مطلب رو عینا و با ذکر منبع در وبلاگم باز نشر بدم.
آیا اجازه میدهید؟
پاسخ:
سلام
بله اجازه لازم نیست. باعث خوشحالیه:)
۰۵ بهمن ۹۴ ، ۲۳:۰۴ دختری درمِه
عشق ،زندانیِ زندان مالکیت انسانها نیست...

کاملا موافقم با پست
پاسخ:
: )

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">