مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

ای دوست! شکر بهتر یا آن‌که شکر سازد؟
خوبیِ قمر بهتر یا آن‌که قمر سازد؟


برخیز که پر کنیم پیمانه ز می
زان پیش که پر کنند پیمانه‌ی ما


پرنده‌ها و کودکان را به آدم‌ها ترجیح می‌دهم.


کسی در من مدام آوازهای غمگین می‌خواند.


جانم بگیر و صحبت جانانه‌ام ببخش

آرشیو

 

آنارکیسم یا آنارشیسم، با ثروت‌اندوزی، قدرت و مالکیت، و به تبع اون، با کاپیتالیسم، دموکراسی و فاشیسم مشکل داره. آنارکیست‌ها معتقدن که کاپیتالیسم، مردم رو تشویق به خرید چیزایی می‌کنه که اصلا نیازی بهشون نداره و به‌طور کلی، بی‌عدالتی و فاصله‌ی طبقاتی رو هر روز بیشتر می‌کنه. اونا با دموکراسی مشکل دارن، چون معتقدن که اولا به کاپیتالیسم کمک می‌کنه و دوما، در عمل، ادامه‌ی دیکتاتوریه؛ چون مردم اتوریته‌ای بر سیاستمدارا ندارن و اونا هر کاری بخوان می‌کنن.
آنارکیستا میگن کسی نباید به خاطر پولش برتری داشته باشه نسبت به کس دیگه و همه باید بنابر تواناییشون شغلی رو انتخاب کنن و خدمات رایگان به جامعه بدن و هر چیزی رو که می‌خوان به صورت رایگان از جامعه و مشاغل دیگه دریافت کنن. در واقع در جامعه‌ی مدنظر آنارکیست‌ها، پول وجود نداره و هرکس بنابر نیازش، می‌تونه صاحب هر چیزی که می‌خواد باشه. و البته این سیستم، انسان‌های فرهیخته و آموزش‌دیده می‌طلبه که تفکر آنارکیستی داشته باشن و مشکل ایجاد نکنن یا بیشتر از نیازشون نخوان.
کروپوتکین -از آنارکیست‌های معروف- میگه که در جامعه‌ی آنارکیستی، کسی رئیس کسی نیست و هر کس، رئیس خودشه و مردم برای رفع نیازهای دیگه‌شون کار نمی‌کنن؛ اونا برای کمک به دیگران و شادی جامعه، کاری رو انجام میدن که توش خبره‌ن و دوستش دارن.
اون افرادی که جامعه به اونا آنارشیست میگه و کارای خرابکارانه می‌کنن، می‌خوان که علیه کاپیتالیسم بجنگن. می‌خوان بانکا رو آتیش بزنن تا پول از بین بره و فاصله‌ی پولدار و فقیر، کم بشه. تا به جامعه‌ی آنارکیسمی نزدیک‌تر بشیم. توی هر تفکری، تندرو وجود داره. ولی حیفه که آنارکیسم رو با تندروهاش فقط بشناسیم.

در حال حاضر، چندین روستا در سرتاسر دنیا، با تفکر آنارشیسمی اداره میشن.

 

مهدیار دلکش

آنارشیسم

نظرات  (۵)

مرسی از توضیح‌تون. یه دید کلی پیدا کردم نسبت به این تفکر.

فکر می‌کنم عملا تو جوامع بزرگ همچین روشی پایدار نباشه، نمی‌دونم...

پاسخ:
خواهش میکنم
بله خیلی سخته توی جوامع بزرگ

پس بیشتر شبیه یک مدینه فاضله دست نیافتنی است

اعتقاد به آنارشیسم به تنهایی نمیتونه افراد رو ملزم به رعایت قانون کنه

و همون نقدی که به کمونیستم هست به آنارشیسم هم هست:

بعضی افرار ذاتا دنبال سرمایه سالاری و پولدار بودن هستند

این تفکر احتمالا از طرف قشر ضعیف و کم در آمد نشات گرفته

پاسخ:
اگه مردم تربیت بشن دور نیست
همین الان روستاهایی هستن که به این سبک دارن ادامه میدن

من با خوندن این مطلب نگاه شمارو به آنارشیسم متوجه نشدم به طور دقیق ولی فکر میکنم که موافقش باشید.

 دنیا پس انقلاب شوروی توسط لنین و برقراری حکومت کمونیستی جماهیر شوروی برای ۷۰ ۸۰ سال نگاه خوبی به آنارشیسم نداره. انگیزه برای کار از بین میره. انگیزه برای پیشرفت از بین میره چرا که هر کس میدونه به حداقل دستمزدی میرسه. میدونه اگه ازدواج کنه حتما یه خونه داره پس دیلیلی نمیبینه واسه اون خونه زحمت بکشه چون از طرفی میدونه اگه آدم خفنی هم بشه بازم همون خونه نصیبش میشه.

نظام سرمایه داری یا همون کاپیتالیسم میگه لازم نیست کیک اقتصاد رو بین افراد جامعه به طور مساوی تقسیم کنیم. اگه بتونیم کیک رو بزرگ تر کنیم به هرکس سهم بیشتری میرسه. ینی توزیع عادلانه و رشد اقتصادی رو در تضاد میبینه و این چیزیه که طی قرن های اخیر اثبات شده.

اگه بخوایم به فطرت انسان نگاه کنیم میبینیم که انسان هم نوعی حیوانه. این حرف بی رحمانه ست ولی قانون طبیعت میگه که ضعیف تر ها باید از بین برن. و این دقیقا از خوی حیوانی انسان برمیخیزه. هرچند انسان رو اشرف مخلوقات میدونن و میگن همچین خوی حیوانی از انسان بعیده، اما دقیقا همین غریزه باعث بوجود اومدن کاپیتالیسم شده. که همین کاپیتالیسم هم باعث رشد روز افزون جوامع انسانیه.

پاسخ:
احساس می‌کنم که آنارکیسم رو درست متوجه نشدید.
توی آنارکیسم هر شخص باید کار کنه. ولی کار تخصصی و موردعلاقه‌ش رو. در قبالش هم خدماتی که نیاز داره رو رایگان می‌گیره.
کاپیتالیسم هم مردود شده. هر روز فاصله‌ی طبقاتی بیشتر میشه و از اون قیف، کیکی به دهک‌های پایین جامعه نمی‌رسه. پولدارترا پولدارتر میشن و انسان‌ها کالان و راهی برای افزایش درآمد

بنده قطعا معنی آنارکیسم رو میدونم. اگه نمیدونستم اظهارنظر نمیکردم.

و واقعا فکر میکنید کپیتالیسم مردود شده؟ اونم به علت شکاف طبقاتی؟ درصورتی ضریب جینی در کشور های توسعه یافته که کپیتالیسم به شکل صحیح درشون پیاده میشه ضریب جینی سال هاست که فرق چندانی نکرده.

ینی واقعا شما فکر میکنید که جامعه ی جهانی میخواد که دوباره کمونیسم رو تجربه کنه؟

پاسخ:
توی کدوم کشور توسعه‌یافته فقیر وجود نداره؟
از وضعیت فقیران آمریکا خبر دارید؟ حتی اروپا هم فقیر کم نداره. 
من از کمونیسم دفاع نکردم. از آنارکیسم صحبت کردم.
جامعه‌ی جهانی شناخت درستی از آنارکیسم نداره و قطعا سرمایه‌داران حاضر نیستن پا به دنیای آنارکیسم بذارن.

ایدۀ محوری آنارشیزم مبارزه با سرمایه‌داری نیست؛ حاکمیت‌ناپذیری است. برای همین خواه‌ناخواه به داروینیزم می‌افتند، و از آنجا هم متهافتانه با سرمایه‌داری کنار می‌آیند!

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">