مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

ای دوست! شکر بهتر یا آن‌که شکر سازد؟
خوبیِ قمر بهتر یا آن‌که قمر سازد؟


برخیز که پر کنیم پیمانه ز می
زان پیش که پر کنند پیمانه‌ی ما


پرنده‌ها و کودکان را به آدم‌ها ترجیح می‌دهم.


کسی در من مدام آوازهای غمگین می‌خواند.


جانم بگیر و صحبت جانانه‌ام ببخش

آرشیو


   شعری که من در آن زندگی می‌کنم، چیزی فراتر از زندگی‌ست. زندگی، یعنی تلاش برای به‌دست‌آوردن و حفظ تعادل. و شعر یعنی، بر هم‌زدن آن تعادل.

   چیزی که شعر را از تشویش‌های روزمره و برهم‌زنندگان نامطلوب تعادل جدا می کند، ناخودآگاه تربیت‌یافته‌ی شاعر است که با کمک خودآگاهش، ساختمان‌هایی را می‌سازد که هیچ‌کدام شبیه به دیگری نیستند؛ ساختمان‌هایی که دیدن‌شان، در عین لذت‌بخشی، تعادل انسان را بر هم می‌زند و برای چند ثانیه، ثانیه را محو می‌کند.

   شعر برای من، فرصتی‌ست تا بتوانم در دنیاهای موازی و پنهان از این دنیا هم زندگی کنم و بتوانم رنج‌ها و لذت‌های مادربودن را تجربه کنم.

   مخاطبان شعر باید بدانند که شعرهایی که می‌خوانند تنها قسمت کوچکی از شاعرند؛ قضیه‌ی میلیون‌ها اسپرم و آن یک اسپرم خوش‌شانسی(یا بدشانسی)‌ست که به تخمک می‌رسد؛ زندگی یک شاعر و لحظاتش، شاعرانه‌تر از شعرهایش هستند.

   شعر خوب، نشانه‌ای از زندگی خوب‌تر شاعر آن است؛ یک شعر خوب، ممکن است در چند دقیقه به دنیا بیاید ولی مخاطب باهوش می‌داند که آن شعر، حاصل سال‌ها زندگی و تجربه و رنج و شادی است. آن روز به محبوبه می‌گفتم که مولانا چقدر باید زندگی کرده باشد و در عمق شنا کرده باشد که بتواند بگوید:

ای می بَتَرم از تو / من باده‌ترم از تو


مهدیار دلکش

نظرات  (۱۰)

:)
پاسخ:
:)
خدا را در قلب کسانی دیدم 


که بی هیچ تو قعی مهربانند[لبخند]
پاسخ:
:)
۲۴ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۱۵ مصطفی موسوی
حالا نمیشد یه مثال جذاب تر و تروتمیز تر زد سر صبحی؟! البته من دارم سر صبح میخونم مطلبو!
پاسخ:
از اون همه مطلب و حرف، فقط مثالش؟
هستم من
نگران چرا؟
من ب این سالمی:دی
همه چی اوکی ه
به اینجا سر میزنم هربار ک نت بدارم
ادم ک دوستای خوب قدیمیشو فراموش نمیکنه
بخند همیشه
خپ؟
پاسخ:
خیلی بی فکری
خیلی
من الان اخم کرده ام
چند بار باید زندگی کرد تا شاید بلکه...!!؟؟
پاسخ:
بستگی به درون آدمش داره که چقدر باشه : )
مولانا رو ادم میخونه شاعر میشه و شعر ازش میجوشه ...
و بنظرم عشق مولانا دیگه چقدر ناب بوده که باعث جوشیدن شعرهای مولانا میشده...

پاسخ:
دقیقا دقیقا:)
برای اداره کردن خویش از سرت استفاده کن 

برای اداره ی دیگران از قلبت
پاسخ:
:)
راجع به نظر آقای ' مصطفی موسوی' ، با احترام می گم که نمی دونم ایراد این مثال چیه؟ لحظه ی هستی انسان لحظه ی مقدس و بزرگیه. چه حیف که انقدر دور و برمون این قضیه رو کثیفش کردن که ما حالا اینطور با ذهنیت بد نگاش می کنیم. جالبه من می خواستم بنویسم چه مثال جالب و خوبی که تو نظرا برعکسشو دیدم...!
.
مجموعا خیلی خوب گفتی مهدیار.
پاسخ:
کلمه دروغ کثیف تره یا اسپرم؟ کلمه ریا زشت تره یا تخمک؟
درود بر تو و قلبت.
۲۸ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۱۷ مصطفی موسوی
خب با بقیه ش موافق بودم آخه!
پاسخ:
:)
شعر شما خیلی قشنگه
پاسخ:
ممنونم لطف دارین:)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">