مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

ای دوست! شکر بهتر یا آن‌که شکر سازد؟
خوبیِ قمر بهتر یا آن‌که قمر سازد؟


برخیز که پر کنیم پیمانه ز می
زان پیش که پر کنند پیمانه‌ی ما


پرنده‌ها و کودکان را به آدم‌ها ترجیح می‌دهم.


کسی در من مدام آوازهای غمگین می‌خواند.


جانم بگیر و صحبت جانانه‌ام ببخش

آرشیو



   این کتاب، بیشتر از آن‌که داستان یا رمان باشد، پالایش‌گر روح است. و نکات ارزشمندی را در خود نهفته است. خط به خط باید خواندش و واژه‌هایش را نوشید.


برش‌هایی از کتاب:

انسان، وسیله‌ای‌ست برای دوام‌بخشیدن به کارها یا کار، ابزاری‌ست برای ایجاد آسایش انسان؟ ما در خدمتِ کاریم یا کار، در خدمت ماست؟


   انسان، حتی در یک زندان انفرادی تنگ و تاریک نیز می‌تواند برای خود، زندگیِ نامحدودی به وجود بیاورد.


   عشق، شکستن و پاره‌کردن حریم ممنوعیت‌های ناموجه است. عشق، اوج آزادی فردی‌ست برای آن‌کس که خواهانِ شریف‌ترین آزادی‌هاست. عشق، نوع عمیق و متعالی اخلاق است که به جنگ با شبه‌اخلاق و اخلاقیات بازاری می‌رود.


   عشق، محصول ترس از تنهاماندن نیست. عشق، فرزند اضطراب نیست. عشق، آویختن بارانی به نخستین میخی که دست‌مان به آن می‌رسد، نیست.


  سن، مشکل عشق نیست. زمان نمی‌تواند بلور اصل را کدر کند. مگر آن‌که تو پیوسته برق‌انداختن آن را از یاد برده باشی.

   

   اگر پرنده را به قفس بیندازی، مثل این است که پرنده را قاب گرفته باشی. و پرنده‌ی قاب‌گرفته، فقط تصور باطلی از پرنده است. عشق، در قاب یادها، پرنده‌ای‌ست در قفس. منت آب و دانه بر سر او مگذار و امنیت و رفاه را به رخ او نکش. عشق، طالب حضور است و پرواز، نه امنیت و قاب.


   بگذار خالصانه قبول کنیم کوچکیم تا بتوانیم بزرگ شویم، عوض شویم. رشد کنیم و دیگری شویم. بزرگ، جایی برای تغییرکردن ندارد. وقتی مظروف، درست به اندازه‌ی ظرف بشود، دیگر چگونه تغییری در مظروف ممکن می‌شود جز ریختن بر زمین و تلف‌شدن؟


مهدیار دلکش

نظرات  (۹)

O_O ام! یعنی الان دو دقیقه است هنوز اینطوری ام! O_O
یه پست داشتید یک عاشقانه ی آرام! اول دیدم فکر کردم درباره این کتابه اومدم دیدم نوشته خودتونه! بعد گفتم احتمالاً شما این کتابه رو خوشتون نیاد. :| الانم باز عنوان رو دیدم گفتم لابد قسمت دوم همون مورچه هاست که اسم پست اینه! :دی 
بعد اومدم دیدم نه این کتابِ! 
خلاصه نمیدونم چرا ولی فکر میکردم این کتابو خوشتون نمیاد.
اتفاقاً اون پارگراف یکی مونده به آخرشو هر بار که میخوندم یاد شما می افتادم! :))
پاسخ:
چرا فکر میکردی خوشم نمیاد از این کتاب؟:)
کتاب خوبی‌ه. رفته توی عمق زندگی.
ممنون از همراهیت

ممنون رفیق مهدیار ( به سبک مارکسیست ها ! )

واقعا هم نوشیدنی بود این کلمه ها

باید بخرم کتاب رو

یک بوسه ی آرام :)

پاسخ:
ممنون لازم نیست
:)

ببخشید متوجه نشدم

چی لازم نیست؟

۰۴ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۲ رها مشق سکوت
این کتاب رو دوبار، و به فاصله ی چندین سال خوندم، و فاصله ای که تو دلش کلی تغییر و از همه مهمتر حسِ یک عاشقانه ی ِ آرام رو هم داشت
با سطرسطرش زندگی کردم و یکی از بهترین کتابهاییه که خوندم
پاسخ:
چه خوب
   انسان، حتی در یک زندان انفرادی تنگ و تاریک نیز می‌تواند برای خود، زندگیِ نامحدودی به وجود بیاورد.

دارم سعی می کنم اینو برای خودم معنی کنم ولی...
پاسخ:
معنیش آسونه
روح آدم تواناییاش زیاده
آخه اینى که مى گى فقط تو حرف آسونه. عملا خیلى پیچیده ست. به این فکر مى کردم : که عملا چه قدر معنى داره این حرف. نمیگم نمى شه. این که چه قدر بشه یا اصلا واقع بینانه ست راجع به همه ى آدما...؟ تو شرایط مختلف,  می شه شرایطى که مارو تو دستش گرفته به دست بگیریم یا نه... چه مقدمه چینى هایى باید بکنیم تا بشه در آینده از توانایی هاى روحمون استفاده کنیم...

پاسخ:
خب قطعا راجع به همه درست نیست. راجع به قویترهاست. اونایی که خودساخته‌ن.
سلاااام عشقم...



از من تشکر نکردی توی پستت ک این کتابو بت پیشنهاد دادم...

پاسخ:
سلام وحیدجان
وظیفه‌ت بوده:دی
این کتابو دوستم بهم کادو داد برای تولدم . یادمه سال اول یا دم دانشگاه بودم . سر کلاس یکی از استادام که کلاساشو فقط برای حضوریش میرفتیم میخوندمش . بعد یادمه روم نمیشد جلدشو کسی ببینه . هر چند خودم از خندنش حظ میبردم :)))

پاسخ:
چه بد که عشق رو باید پنهان کرد. چه بد که عاشق بودن پنهان‌کردنی شده.
اونجایی که میگفت نگذار که به عادت دوست داشتن تبدیل شود و مث گلداینه که هر روز باید بهش آب داد اونجاشو خیلی دوست داشتم ولی فقط یه کلمه هایی ازش تو ذهنمه ولی حال خوشش همراهمه .
واقعا برای این دنیای تکنولوژی و ماشینی و پر خستگی و اینا لازمه این کتاب .
بعد قشنگیه این کادو برام این بود که خود دوستم کتاب رو خونده بود بعد به من کاوش داده بود چقققدر دوست دارم کسی کتابی که مورد علاقه ی خودش بوده رو از قفسه ش برداره بده من .
نه اینکه بره یه کتاب نو بخره که صرفا اسمشو شنیده باشه
پاسخ:
چه خوب و خوش به حالت بابت دوست خوبت
کتابش برای عاشقا خوندنی‌ه واقعا

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">