مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

آب، کم جو؛ تشنگی آور به‌دست

مثل باد

ای دوست! شکر بهتر یا آن‌که شکر سازد؟
خوبیِ قمر بهتر یا آن‌که قمر سازد؟


برخیز که پر کنیم پیمانه ز می
زان پیش که پر کنند پیمانه‌ی ما


پرنده‌ها و کودکان را به آدم‌ها ترجیح می‌دهم.


کسی در من مدام آوازهای غمگین می‌خواند.


جانم بگیر و صحبت جانانه‌ام ببخش

آرشیو



   

   فیلم، یک درام روان‌شناسانه است که با محوریت یک اتفاق، به انسان نزدیک‌تر می‌شود و چهره‌ی شفاف‌تری از او نشان می‌دهد. جنس این فیلم از جنس فیلم‌های نوری بیلگه‌جیلان و اصغر فرهادی‌ست. همان‌طور که محوریت فیلم فوق‌العاده‌ی «روزی روزگاری آناتولی» بیلگه‌جیلان بر یک قتل است و محوریت فیلم فوق‌العاده‌ی «درباره‌ی الی» بر یک گم‌شدن، محوریت «فورس ماژور» بر یک بهمن است؛ بهمنی که آرام آرام زندگی آدم‌های قصه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و بعدتر تبدیل به یک بحران می‌شود.

   غریزه‌ی زنده‌مانی انسان‌ها، به اندازه‌ی غریزه‌ی حیوانی، قوی و تعیین‌کننده است. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که در شرایط اضطراری می‌تواند تصمیمی اخلاقی بگیرد؛ یا اگر این ادعا را بکند، هیچ تضمینی وجود ندارد که ادعایش درست از آب دربیاید.

   فقط باید در یک بحران بود تا آدم‌های بحران و رفتارهای‌شان را قضاوت کرد. چه بسا در بحرانی دیگر، خودمان شبیه شویم به کسانی که از رفتارشان متنفر شده‌ایم.

   فورس ماژور، به شما پیشنهاد می‌دهد که نوک پیکان زبان‌تان را به طرف خودتان کج کنید و آرام‌تر و با سعه‌ی صدر بیشتری آدم‌ها را بپذیرید.

ما همه انسانیم؛ حیوان‌هایی که اگر در شرایط یکدیگر می‌بودیم، چه بسا شبیه به هم می‌شدیم.



مهدیار دلکش

نظرات  (۵)

   فقط باید در یک بحران بود تا آدم‌های بحران و رفتارهای‌شان را قضاوت کرد. چه بسا در بحرانی دیگر، خودمان شبیه شویم به کسانی که از رفتارشان متنفر شده‌ایم.

..شرایط آدمها خیلی تاثیر میذاره بر راه و روش ومسیری که انتخاب میکنن...مگر انسان هایی که خیلی خود ساخته هستن...

پاسخ:
استثناها اون‌قدر کمن که بهتره در موردشون صحبت نکنیم
اکثرا متوسطیم
۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۴۲ رها مشق سکوت
موضوعش جالبه. دلم میخواد ببینمش
پاسخ:
ببینیدش حتما

 "انسان مثل حیوان، یا درواقع بعنوان یه جانور، غریزه‌ی حفظ جان داره": کاملاً درسته.

"نوک پیکان زبان‌تان را به طرف خودتان کج کنید و آرام‌تر و با سعه‌ی صدر بیشتری آدم‌ها را بپذیرید. چه بسا در بحرانی دیگر، خودمان شبیه شویم به کسانی که از رفتارشان متنفر شده‌ایم." : موافقم
"اگر در شرایط یکدیگر می‌بودیم، چه بسا شبیه به هم می‌شدیم.": موافقم
ولی یه نتیجه‌ی دیگه هم (ظاهراً) در کنار اینا گرفتی که موافق نیستم. در مقایسه با حیوان انسان در کنار این غریزه چیزای دیگه‌ای هم داره.

هروقت از خودم پرسیدم تو اگه تو فلان موقعیت بودی چیکار می‌کردی؟ جواب این بوده "نمی‌دونم". این صادقانه‌ترین جوابیه که هرکسی می‌تونه بده. اما به نظرم این واکنش، انقدر که به نظر می‌آد تصادفی و خارج از دست ما نیست. واکنشی که آدم تو یه موقعیت پیش‌بینی نشده نشون می‌ده بستگی به این داره که تا قبل از اون زمان ناخودآگاهشو چطور تربیت کرده (یه اصطلاح من درآوردی از خودم). برای این که تخیلی حرف نزنم بجای یک وضعیت بحرانی که ممکنه دسترسی بهش مشکل باشه، یه موقعیت پیش بینی نشده رو در نظر بگیریم که احتمالاً تجربه کردین. مثلاً در لحظه یه نفر تو یه مکان عمومی نیاز به کمک داره. واکنش آدمای مختلف مثل هم نخواهد بود. اگه فکر غالبت شفقت به مردم باشه بلافاصله ناخودآگاه کمکش می‌کنی.

این که در بحران (حالا چه به جان ربط داشته باشه یا نه) چه واکنشی نشون می‌دیم بستگی به این داره که کدوم وجه وجودمون تسلط داره (همون تربیت ناخودآگاه که گفتم). یه آدم هرچه معنوی‌تر باشه یعنی هرچه در طول زندگیش روحش رو مهمتر از جسمش بدونه ("مهم تر"، نه اینکه به جسمش اهمیت نده چه اینکه وضعیت جسم روی روح اثر داره) انسانیت (یا همون واکش اخلاقی که گفتی) درش بیشتر جلوه می‌کنه.

پاسخ:
این‌که چقدر ناخوداگاه تربیت‌یافته بتونه توی بحران‌ها کار بکنه رو مطمئن نیستم ولی موافقم که اثر داره توی واکنش. این مدل آدما کمتر از اونی هستن که بخوایم ازشون بگیم.
Waiting for forever دیدم
ویل تو بودی انگار
پاسخ:
ندیدمش
ممنون که گفتی
میبینمش
۱۲ مهر ۹۵ ، ۰۰:۲۴ فیلو سوفیا
چه بسا شبیه به هم میشدیم:)
پاسخ:
موافقم:)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">